Hurra for sykkelveien!

Vilhelm (4) kjemper for sykkelvei og får støtte fra FAU-leder Anine Stousland, byråd Lan Marie Nguyen Berg og rektor Merete Hansen.

Torsdag markerte miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg åpningen av arbeidet med en ny sykkelvei i Huitfeldts gate, på oppfordring fra Ruseløkka-aksjonen. Byråden har handlet raskt og resolutt, og sykkelveien kommer fortere enn vi hadde drømt om.

I brev til byråden forteller Sykkelprosjektet at sykkelveien i Løkkeveien vil bli forsert som følge av tiltaket i Huitfeldts gate.

I brev til byråden forteller Sykkelprosjektet at sykkelveien i Løkkeveien vil bli forsert som følge av tiltaket i Huitfeldts gate.

Den aller beste nyheten er at sykkelveien i Huitfeldts gate fører til at Sykkelprosjektet, som utvikler kommunens nye sykkelruter, nå vil forsere arbeidet med sykkelrute nummer 5, som vil gå gjennom Løkkeveien. Dette må nødvendigvis medføre redusert antall biler i Oslos mest trafikkerte bygate, som løper gjennom et av byens tettest befolkede boligområder. En slik trafikkreduksjon er Ruseløkka-aksjonens aller høyeste prioritet, og vi vil fortsette arbeidet for dette.

Sykkelveien i Huitfeldts gate vil komme på vestsiden av gata og vil forutsette at parkeringsplassene på denne siden fjernes. Den vil danne et viktig bindeledd i den nye sykkelveistrukturen, og dessuten bidra til økt trivsel på Ruseløkka. Den vil bli etablert med enkle og billige grep – maling og skilting. Etter planen skal den stå ferdig i løpet av sommeren.

Det er all grunn til å skryte av miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg for den raske saksbehandlingen av den nye sykkelveien. Dette er en konkret realisering av miljøpolitiske løfter. Nå håper vi på like handlekraftige grep for den videre utviklingen i Løkkeveien, slik at hovedmålet om mindre gjennomgangstrafikk i boligområdet vårt kan nås så fort som mulig.

 

brev sykkel

 

 

 

 

 

 

 

Se Ruseløkka-aksjonens arbeidsnotat her.

lan3

Comments

comments

4 Comments on Hurra for sykkelveien!

  1. Gro Karlsen // 21. april 2016 at 17:12 //

    Sykkelvei i Huitfeldtgate- som da betyr færre P plasser for beboerne- er en overilet og dårlig ide. Det høres grønt ut, men er ikke det! Det er viktig å ha litt is i magen og tenke helhet. Hvis man vil at det skal bo barnefamilier og eldre f. Eks. I byen så
    må vi kunne sette fra oss en bil i rimelig nærhet av heimen. Ikke alle har råd til en p- plass. Det er dumt at slike aksjoner overkjører folk på denne måten. En beboerparkeringsordning er på trappene. Viktig at ikke politikerne haster avgårde. Selv sykler jeg, går og kjører kollektivt mer enn de fleste, men jeg trenger å ha en bil også. Idag er det bare så vidt jeg kan parkere, det er bare en times tid på døgnet det går. Skal jeg måtte flytte etter 40 år på Ruseløkka pga Ruseløkkaaksjonen?

  2. Bare 25 prosent av husstandene på Ruseløkka har bil, og det er stor støtte for tryggere trafikk blant alle som har barn på skolen. Sykkelveien i Huitfelds gate vil føre til at det også blir fortgang i planene om mindre trafikk i Løkkeveien, som er nabolagets hovedproblem. Dette blir bra for alle som bor her!

  3. Det er vel bedre at aksjonen overkjører enn at bilistene overkjører.

    Del bil eller lei bil når du trenger det. Mye billigere ?

  4. Jeg velger bare å lenke til et innlegg i bloggen til Olav Torvund;

    http://blogg.torvund.net/2015/02/09/bare-et-mindretall-i-sentrumsnaere-bydeler-har-bil-hvorfor-far-de-sa-mye-plass-byraadslederen-folkefredriksen/

    Færre parkeringsplasser=færre som velger Ruseløkka som parkeringsplass.

Comments are closed.