Arkiv

Nå bygger vi Ruseløkka skole i Minecraft!

0 Comments

Lørdag 27. august klokken 09:00 er alle elever, lærere og administrasjonen ved Ruseløkka skole invitert til workshop i Kiefersalen på Astrup Fearnley-museet. Påmeldingsskjema her. Elever skal meldes på, og de barna som trenger følge, kan ha med seg en forelder. Det er plass til 120 barn i alle aldre. Om det blir fullt, blir plassene fordelt ved loddtrekning. Hvis du har problemer med [...]

Bystyret lover tiltak!

0 Comments

Innbyggeroppropet for å få flyttet busstraseen fra Løkkeveien kan vise seg å være den utløsende faktor for en trafikkrevolusjon på Ruseløkka. Kravet om bussene falt i bystyret onsdag, men representantene falt hverandre om halsen i en samstemt vilje til å dempe trafikken og sikre myke trafikanter. Det gjenstår å fylle vedtaket med konkret innhold, men bystyret vedtok altså å «be [...]

Bymiljøetaten prioriterer biler foran barn

0 Comments

Bymiljøetaten vil likevel ikke innføre et såkalt vrimlekryss i Løkkeveien. De vil ikke prioritere sikker skolevei for Ruseløkka-elevene fordi det – hold dere fast! – «vil medføre en betydelig reduksjon av kapasiteten i krysset». Biler foran barn, med andre ord. Klarere kan det ikke sies. Vi fant etatens brev til byråden i postjournalen og skrev til Lan Marie, vi også. Det [...]

Kjære Tonje og Solveig!

3 Comments

Vi skriver til dere i et siste håp om å få muligheten til å leve et helsemessig forsvarlig liv i Oslo sentrum. Vi som bor her, lever slik politikere gjerne vil at velgerne skal gjøre: Tett sammen med korte avstander. Få av oss har bil. Vi sykler og går. Og barna våre går til skolen. Tonje Brenna, Akershus Arbeiderparti. Hver dag kommer det tusenvis mennesker vestfra inn til Oslo. [...]

Hurra for sykkelveien!

4 Comments

Torsdag markerte miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg åpningen av arbeidet med en ny sykkelvei i Huitfeldts gate, på oppfordring fra Ruseløkka-aksjonen. Byråden har handlet raskt og resolutt, og sykkelveien kommer fortere enn vi hadde drømt om. I brev til byråden forteller Sykkelprosjektet at sykkelveien i Løkkeveien vil bli forsert som følge av tiltaket i Huitfeldts gate. Den aller beste [...]

H.C. Andersens plass på Ruseløkka?

0 Comments

Ved å stenge for gjennomkjøring og fjerne et lite antall parkeringsplasser kan Ruseløkka plutselig få en fin plass med gode solforhold og utescene. Huitfeldts gate er stengt for bilkjøring ved den gamle jernbanebrua. Her møter Huitfeldts gate den biltrafikkerte Reichweins gate og Lassons gate, som delvis er opparbeidet med gjennomkjøring forbudt-sone og et lite parkdrag.  I dag er det [...]

Bare 25 prosent eier bil på Ruseløkka

5 Comments

Bare 25 prosent av husstandene på Ruseløkka disponerer bil. Det er antagelig lavest i landet. Mens nesten av halvparten av husstandene i Oslo disponerer en eller flere biler, er det altså bare 25 prosent av husstandene på Ruseløkka som gjør det. I bydel Frogner, som Ruseløkka tilhører, er tallet 37 prosent, så kvartalene våre utmerker seg spesielt. Dette tallet må ligge til grunn når [...]

I dag aksjonerte vi igjen!

0 Comments

Mens politikerne driver sitt uverdige blame-game, tar foreldrene på Ruseløkka saken i egne hender. Løkkeveien er Oslos mest trafikkerte tofelts gate, og helt uegnet til trafikkmengden på 15.000 biler i døgnet pluss de 550 leddbussene. Trafikkbildet er livsfarlig for de 530 elevene som har sin skolevei her, og i tillegg er luftkvaliteten også uakseptabel. Nå venter vi på  at politikerne i [...]

Påminnelse til det nye byrådet

0 Comments

– Jeg mener foreldrene har helt legitime krav. Denne farlige trafikksituasjonen har byrådet visst om lenge, og både byrådet og ordføreren har vært høye og mørke, og lovet bedring flere ganger, men så har de snudd, sa ordførerkandidat for Ap, Tone Tellevik Dahl til Nettavisen 19. mai 2015. Og hun som ble ordfører, Marianne Borgen, fulgte opp: – Vi må prioritere barns [...]
1 2